Blog

Google straft niet-geoptimaliseerde websites

Sinds kort toont Google of websites geoptimaliseerd zijn voor mobile.
Niets is zo frustrerend als het moeilijk kunnen lezen of gebruiken van een website op een smartphone of tablet. Vaak zijn de teksten of linkjes onleesbaar of bepaalde functionaliteiten werken niet goed. Google vindt dat smartphone gebruikers een probleemloze en plezierige ervaring moeten hebben op een website. Daarom heeft Google hier een oplossing voor bedacht.

responsive-mobile-ux

Webmaster tool

Met een nieuwe feature toont Google in de zoekresultaten direct of een website een goede mobiele gebruikerservaring biedt of niet.
Google beslist met een nieuw algoritme of een website voldoende geoptimaliseerd is. Met de nieuwe webmaster tool: Mobile friendly kun je zelf checken of jouw website de test van Google doorstaat.

Google mobiel zoekresultaten afbeelding

Lagere ranking zoekresultaten

Google moedigt iedereen aan om websitebeheerders aan te spreken op hun slecht geoptimaliseerde website. Indien websites niet aangepast worden kan dit vervelende gevolgen hebben voor het bedrijf. Google heeft eerder al aangekondigd dat websites zonder mobiele variant een lagere positie krijgen in de zoekresultaten.

Wanneer krijgt een website het label “Voor mobiel”?

Om aanspraak te maken op het “Voor mobiel” label dient je website te voldoen aan de volgende criteria:

  • Vermijd software waar mobiele apparaten niet over beschikken zoals Flash
  • Zorg ervoor dat de tekst leesbaar is voor de bezoeker zonder te hoeven zoomen
  • De complete inhoud van de website moet zichtbaar zijn zonder gebruik te hoeven maken van horizontaal scrollen
  • Zorg ervoor dat knoppen en linkjes groot genoeg en goed klikbaar zijn

Hulp nodig?

Ben je na de ‘mobile friendly test’ van Google benieuwd hoe je website geoptimaliseerd kan worden? Neem vrijblijvend contact met ons op, of vraag de gratis quickscan aan.

11 december 2014
Door:

"Focus on the user f1rst, and all else will follow."