Blog

Ikke, ikke, ikke

Heb je wel eens een website bezocht die niet doet wat jij wilt? Een irritante pop-up omdat je browser iets niet ondersteunt, een knop die niet werkt of dat de inhoud van een formulier ineens verdwijnt?

userfirst benadering

Wat er mis gaat bij deze websites is dat ze niet zijn ontwikkeld met de beoogde doelgroep in het achterhoofd. Of eigenlijk het voorhoofd. Want websites worden door veel bedrijven op dit moment vanuit het ‘ik-perspectief’ gemaakt. Wat wil ‘ik’ vertellen? Hoe vind ‘ik’ dat de website werkt? De websitebouwer levert precies op wat er gevraagd is, maar de website bereikt niet wat het zou moeten: het bedrijf ondersteunen en uiteindelijk geld opleveren.

Maar hoe zou het dan moeten?

Elke website is uniek. Het heeft een specifieke doelgroep, inhoud en werking. Het verdient dus een eigen aanpak.

Een eerste stap hiertoe is inzicht krijgen in je doelgroep en haar verwachtingen. Op basis daarvan kun je al een goede opzet maken. Maar in praktijk blijken dingen vaak net anders te liggen. En daarom zou je jouw ideeën moeten testen. Maak een prototype en test dit. Gooi gebruikers in het diepe en analyseer wat werkt en niet werkt. Maak een verbeterde versie en test dit misschien wel opnieuw. Alleen dan kom je er achter hoe de vork precies in de steel zit.

Het resultaat? Een website die aansluit bij de wensen en verwachtingen van de gebruikers, en hen een goede gebruikerservaring biedt. Hier pluk je als bedrijf uiteindelijk de vruchten van.

22 januari 2015
Door: