Blog

Mobile commerce & Usability

Door de snelle groei van het aantal mobiele aankopen in de laatste jaren wordt mobile commerce steeds belangrijker voor bedrijven.
Dit blijkt uit een recent onderzoek van Forrester Research. Webwinkels krijgen hierdoor steeds meer bezoekers die gebruik maken van een tablet of smartphone.

Meer smartphones

Door deze recente ontwikkelingen binnen het veranderende mobiele landschap wordt het gebruik van een desktop computer steeds minder populair en stijgt juist het aantal mobiele devices. Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GFK Trends in Digitale Media ‘ (GFK, 2013). Uit dit onderzoek blijkt dat er inmiddels meer smartphone bezitters dan PC bezitters zijn in Nederland. Hedendaags stijgt het aantal smartphone bezitters nog steeds, terwijl het aantal PC bezitters gestaag afneemt. Het wordt dus steeds belangrijker dat websites ook een goede gebruikerservaring bieden voor apparaten met een kleiner scherm zoals een smartphone of tablet.

groei mobiele apparaten

Usability & User experience onderzoek

Om in te spelen op de snelle groei van mobile commerce kan middels usability en user experience onderzoek in kaart worden gebracht tegen welke knelpunten de gebruikers aanlopen met een tablet of smartphone. Aan de hand van deze knelpunten kan een verbeteringsplan worden opgesteld. Met als doel een gebruiksvriendelijke omgeving creëren voor de eindgebruiker en het aantal leads en verkopen te doen vergroten.

Noodzakelijk kwaad?

Onderzoek en testen van je (mobiele)website wordt helaas nog vaak gezien als een noodzakelijk kwaad die de onderneming geld kost. Echter, het is een kleine investering die je veel oplevert. Dan hebben we het niet alleen over meer inkomsten of aanvragen, maar ook over een groeiend aantal klanten, verhoogde klantloyaliteit en dus meer ambassadeurs voor je onderneming. Daarnaast is het een investering in de toekomst, voor de lange termijn.

Adverteren vs optimaliseren

Een andere manier om meer omzet te behalen is natuurlijk adverteren. Denk aan Google AdWords of adverteren op Youtube. Middels deze manier trek je doorgaans meer bezoekers naar je website, wat natuurlijk een fantastisch resultaat is. Alleen, eenmaal op de website aangekomen kunnen ze net zo snel afhaken omdat de website niet voldoet aan de bezoeker zijn eisen en wensen. Het is dus maar de vraag of de ‘nieuwe’ bezoekers daadwerkelijk overgaan tot actie. In dit geval kan een usability onderzoek uitkomst bieden. Door te investeren in het optimaliseren van de website, haal je dus uiteindelijk ook meer uit je advertentiecampagnes.

Adverteren is een goede manier om tijdelijk meer winst te generen, met de nadruk op tijdelijk. Want na een bepaalde periode loopt de campagne af, en zakt het aantal bezoekers weer in. Door te investeren in een verbeterde user experience (gevoel & emotie) en usability (bruikbaarheid) van de website haal je meer uit je advertentiecampagnes en investeer je in de toekomst en dus de groei van je onderneming. Win voor je klanten, win voor je onderneming.

28 mei 2015
Door:

"Focus on the user f1rst, and all else will follow."