Blog

User first aanpak voor websites

Een website is een investering die met een bepaalde reden wordt gemaakt. Bezoekers moeten klanten worden. Om dit te bereiken, moet je zorgen voor twee dingen:

  • Enerzijds het verkrijgen van bezoekers op je website (SEO)
  • Anderzijds van deze bezoekers klanten maken (conversie)

Wij van USERF1RST zijn er van overtuigd dat een ‘user first’-aanpak hiervoor de oplossing is. Het verbeteren van de gebruikerservaring (User Experience) speelt hierbij een grote rol.

User first

SEO

SEO (Search Engine Optimization) ‘volgens het boekje’ is verleden tijd. SEO zoals dat nu gedaan wordt is in feite gebruik maken van het gebrek aan intelligentie van Google. Google wordt echter slimmer en weet websites die volgens deze technieken gebouwd zijn steeds beter te herkennen en uit te bannen. Hierdoor blijven kwalitatieve websites over. Dit is wat de zoekende persoon, de potentiële klant ook wil: user first dus. Het optimaliseren van de User Experience (UX) is de nieuwe manier om hoog te eindigen in de zoekresultaten. In het volgende artikel op de website van Emerce kun je hier meer over lezen.

Enkele quotes uit dit artikel:

“Ik wil iedereen laten zien waarom en hoe Google haar zoekmodel heeft omgezet van een link based relevance ranking model naar een model dat meer gericht is op de user experience op de pagina en website zelf.”

“Ik geloof dat Google klaar was met de SEO-community. Die misbruikte haar methoden en paste reverse engineering toe […] De introductie van Caffeine [de nieuwe manier van websites indexeren] maakte uitgebreidere indexering van het web mogelijk. Hiermee creëerde Google een metrics-measured user experience ranking model dat niet kon worden gemanipuleerd.”

“Waarom heeft UX effect op SEO? Simpel gezegd: om hoog te ranken in de zoekresultaten.”

Lees het volledige artikel:
UX is het nieuwe SEO

Conversie

Om van bezoekers klanten te maken wil je gebruikers aanzetten tot een actie. Dat is een conversiedoel. Een goede User Experience zorgt er voor dat de drempel tot het uitvoeren van zo’n conversie laag wordt. De gebruiker voelt zich op zijn gemak en krijgt vertrouwen in het bedrijf. Hierdoor bedien je direct de potentiële klant (user first dus) en indirect je eigen bedrijf, omdat de kans groter wordt dat de klant met jou zaken gaat doen. Het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe heeft een artikel geschreven over hoe een goede User Experience je conversie positief kan beïnvloeden.

Enkele quotes uit dit artikel:

“Today’s visitors expect a high level of UX that combines pleasing design with personalized features and an easy-to-navigate interface.”

“A deep understanding of motivators can help you influence visitors to remain engaged with your content, return to your site, and choose your products or services over the competitors.”

“UX is integral to CRO [conversion rate optimization]. When properly attended to, it has the power to reduce abandonment and increase conversion rates.”

Lees het volledige artikel:
Is Poor User Experience Slowing Your Conversion Rates?

Kortom

Het optimaliseren van de User Experience is dus de enige manier om:

  1. mee te gaan met de huidige en aankomende trends op internet gebied
  2. je klantgerichte bedrijf ook op internet klantgericht te presenteren en communiceren
  3. twee vliegen in één klap te slaan, door met één oplossing zowel nieuwe bezoekers te verkrijgen als deze tot klant te maken en te behouden
12 februari 2015
Door: